lørdag den 12. oktober 2013

Dag 7 - KOREAREJSER Efterårstur 2013

Kære Alle,

I dag var det en rejse igennem Silladynastiet med alle dens konger og flotte templer og bygninger.

Vi startede om morgenen kl. 9 foran vores hotel -  og vores bus - Apple bus.

Ahh - Nang, det gør du bare ikke, det er hårdt op ad alle de trapper!

Vi startede med at se Seokguram  Buddhaen, som er unik i den forstand, at den er den største Buddha i Østen, udhugget af een sten, endda en stenart, som ikke findes i området. Den står på toppen af Tohamsan i 750 meters højde og alligevel har man formået for over 1.200 år siden at få fragtet enten Buddha figuren helt op, eller en stor sten op til toppen af Tohamsan for at udhugge den til Buddhaen der, et imponerende stykke arbejde.

Felix (Stefan) og Søren - to kollegaer fra Scandlines, med udsigt til det Japanske Hav fra toppen af Tohamsan.

Flot var det med de farverige papirris lamper.

Vi var ikke de eneste, der havde fået den ide at skulle se Seokguram Buddhaen, der var en del turister denne dag.

Efterfølgende tager vi ned til Bulguksa, hvor vi først kommer ind i den anden port ved templet, Sachonwang-mun. Her fortæller Søren om de 4 himmelske vogtere. I baggrunden ses den mest drabelige af de 4 himmelske vogtere Tamun Chonwang, med det store sværd, som med sine store sving med sværdet udspyder spyd, ild og tusindvis af flammende slanger. De er med til at beskytte templet for onde ånder.

Her får vi historen om Asadal, som byggede de to pagoder, Tabotap og Sokkatap. Kim Daesong byggede både Seokguram og Bulguksa til ære for sin far og sin mor fra sit tidligere liv.

Her står vi foran Bulguksa templet (sa=tempel). Trappen bagved er trinene fra jorden op til den himmelske buddhistiske verden.

Her Bulguksa, set oppe fra den himmelske eller buddhistiske verden, et imporerende bygningsværk, som er det største tempelområde i Korea bygget af Kim Daesong. Der har eksisteret større tempel områder i Korea, men de er desværre alle brændt ned i forbindelse med invasionerne fra både japanerne og mongolerne.

Her Tabotap (tap=pagode), skyggepagoden, det var Sokkatap, som var skyld i Asadals kone druknede sig selv i søen fordi hun ikke nåede at se skyggen af Sokkatap.

Desværre var Sokkatap pagoden fortsat under renovering, så den kunne vi kun se fuldstændig adskilt.

Her der ligger Ørsa en sten på een af minivarderne for at ønske noget godt - hun sagde, at hun ønskede 4 ting - man skal ikke fortælle hvad man ønsker, ellers går det ikke i opfyldelse.

Bagefter gik turen til Tumuli Park, hvor vi skulle høre om de forskellige kongegrave. De to mest berømte grave i parken er Cheonmachong, som er navnet på den koreanske version af en pegasus, som er afbildet på stykke birkebark inde i graven. Den har givet navn til både graven og gravområdet - Cheonmachong.

Den anden berømte grav var Kong Michu's grav, som var den første Kim konge fra Kimslægten. Kong Michu blev næsten mere berømt efter sin død, da soldtater med bambus stikkende ud fra ørerne kom ud fra hans grav, hjalp til at kæmpe imod et angreb fra Baekje.

Cheomseongdae - verdens ældste observatorium, bygget på befaling af Dronning Seondeok fra 647 e.Kr. Cheomseongdae betyer "Tættere på Stjernes Palads".

Undervejs fik vi historierne om hvordan Park og Sok familierne blev til, som de første familier i Korea. Kim familien var den sidste familie af Park og Sok, men den mest dominerende i Silla kongeslægten. Her står vi ved det træ, hvor den første Kim blev fundet i en guldkiste højt oppe i et træ med en galende hane. Vores guide Mr. Kim, var den eneste fra Kim familien - så her står Felix og Søren sammen med en fra Kim slægten. Kim er i dag langt det mest dominerende efternavn på linje med Hansen i Danmark - men der er 1,7 mio. Kim familiemedlemmer, der påstår, at de stammer i en lige linje fra Kim Alji, som den første Kim i Korea.

Her står vi og venter på at komme over vejen for at nå vores bus til næste seværdighed.

Her står vi ved Koreas mest berømte klokke - Emille Klokken, som kan høres næsten 50 km. væk på en stille dag som dagen i dag, hvis ellers man slog på den, men det har man ikke gjort siden sidst i 80'erne for at undgå at skade klokken, som er fra 771 e.Kr. En over 1.200 gammel klokke, hvor sagnet fortæller, at en lille pige blev ofret til klokken for at den kunne få en klang - hun råbte Emi Emi (mor mor), heraf Emille Klokke.

Her ved Silla kongens lyststed, hvor han havde drikkegilder sammen med sine embedsfolk og andre fra yangban klassen,  Posok Jong.

Det var netop her ved Posok Jong, at Silladynastiet endte sine dage, da den sidste konge blev dræbt af oprører fra Silla riget tilbage i 927 e.Kr. En ny konge blev udråbt af oprørerne, Kong Kyong Sun. Men allerede i 935 overgav Kong Kyong Sun sig til den større magt fra nord, Wangkon Det var netop her at Silla Dynastiet endet sine dage og Kong Wangkon også bedre kendt under Kong T'aejo, udråbte sig et nyt kongerige og dynasti - Koryo. Dagen i dag var en lang rejse igennem Silladynastiets mange historiske facetter og sluttede ved Posok Jong, som også sluttede Silla dynastiet.

Mætte på oplevelser efter en lang dag var det heldigvis tid til vores overdådige buffet på Hotel Hyundai.

Lars var oppe 7 gange i aften og endda med to tallerkener ad gangen, jeg selv er kendt for at spise meget, men Lars overgår både mig og Stefan.

En lang rejse i Silla dynastiet og ikke mindst i det store madorgie - her siger den igen flotte Simone og Nang tak for i aften, hvor de fleste kunne trille op til vores værelser.

Vi vil sige tak for i dag og takker for alles tålmodighed - der var mange ting at se i dag. Vi kunne ikke overholde vores tidsplan i dag - det lykkedes Stefan at skulle give øl til hele holdet - af een eller anden årsag kom vi meget sent afsted, fordi han ikke kom ud samme sted som os andre fra Bulguksa templet. Tak til Stefan for skænken! I morgen er vi på vej mod Koreas største havneby, Busan, hvor vi skal ned at have en fridag på stranden.