onsdag den 16. oktober 2013

Dag 11 - KOREAREJSER Efterårstur 2013

Kære Alle,

Dagen startede lidt køligt og meget blæsende, men solen skinnede og det var klart vejr. Det er noget anderledes at vågne op til omgivelserne i lyse forhold, vi nåede ikke at se så meget i går aftes, da vi ankom mens det var mørkt. Men vi kunne se, at vi var budt velkommen med Dannebrog på KAL hotellet - det var da dejlig gestus.

Vi startede med at tage til de fantastiske lavarør i den nordøstlige del af øen. Det er de længste i verden, her forklarer Søren lidt om de forskellige lava inddelinger inde i lavarørene.

Her en lavadel, som bliver tolket som en skilpadde - tegnet på et langt liv, eller også at den har formen som Jeju.

Efter 1 km vandretur i gennem mørke og med lave og smalle områder og ikke mindst de store katedrallignende store sale, endte vi ved denne verdens største stalagmit i baggrunden.

Den er også imponerende denne enorme stalagmit, som blev dannet sammen med lavarørene for ca. 200-300.000 år siden.

Næste tur gik til Ilchulbong ved Seongsan - et 182 meter højt vulkankrater, en vulkan som rejste fra havet for over 5.000 år siden. Her skulle vi op, men det er der ikke mange ben i, det er jo ikke meget højere end vores eget danske Himmelbjerg!

Her er Peder godt på vej - Se Nang, i dag har jeg bare styr på det! Hvad mon, der var i flasken - var Peder dopet?

Her sidder gruppen, der kom op på toppen.

Her med udsigt til selve krateret.

Der moderniseres hele tiden, nu var er lavet en anden nedgang, det var da en forbedring til den store trafik på trapperne man ellers kan opleve, men også samtidig synd, at man overdænger naturområderne med menneskeskabte hjælpemidler - det ødelægger lidt den store naturoplevelse - men en flot udsigt over Jeju var der - her fra kunne man se efterladenskaberne fra Bedstemor Seolmundae, som med sine store skovlfulde kom til at danne de her små kratere rundt på øen.

Så var det tid til at spise igen og igen. I dag var frokosten Kalbi med svinekød, en særlig slags svinekød, som stammer fra de lokale grise, som er helt sorte - altså "sorte svin". Lækker mad og igen med en uendelig mængde af sideretter - tænker bare, det er godt det ikke er mig, der er opvasker der.

Efter frokost tog vi udtil den lokale Folk Village, her er vi oppe på borgmuren.

Husene på Jeju er noget anderledes i forhold til på fastlandet, man anvender de byggematerialer, der er til rådighed, her er masser af lavasten og strå til tagene.

Her både illustrerer og demonstrerer Søren, hvordan man i bedste stil gik på wc i gamle dage og samtidig holdt grisene nede i grisestien lidt på afstand, hvis de blev for pågående.

Vi har igennem vores rejse i Korea set mange træer med sharon frugter - en frugt, der bliver anvendt både til saft, tørret, frisk, i te, chokolade, osv. osv.

Inden vi kørte tilbage til hotellet, besøgte vi det lokale marked Dongmun Market - her foran markedet med en masse frugter især sharon og mandariner.

Endelig i aften fik vi spist, hvor vi skulle have spist i går aftes, men fordi vi ankom for sent, måtte vi aflyse dette, og vi fik så Kalbi et andet sted i byen, det var nu også rigtig godt. Men her sidder vi og hygger os alle med en dejlig buffet - krabbekløerne var det mest populære i løbet af aftenen.

Vi sluttede dagen af med en lille bowlinge tur - her sidder Daniel, ja der var lidt glat! Det kan ske selv for den bedste, men kuglen røg heldigvis først! Daniel var bare Manden til bowling, som tog langt de fleste kegler af os alle.

Gerda har uden tvivl luret noget af teknikken af Daniel på deres mange bowlingture, hun fik også en overbevisende sejr i sin gruppe.

Vagn med en fantastisk teknik - han fik to strike i træk!

Det var en dejlig dag med forskellige oplevelser, i dag krydret med ekstra mange naturoplevelser. I morgen går turen tilbage til Seoul, hvor vi desværre så småt skal forberede os på en hjemtur til Danmark på søndag.